Mer halloween...

Ja, jag är ovanligt inspirerad i år, så jag tänkte prova något nytt. Varför inte makroner? Ja de som har vett att veta sina begränsningar kan ju tycka att det är lite svårt, men varför inte prova? Många lärdomar har jag fått dock, den viktigaste var nog att alltid ha tillräckligt med ingredienser för att göra en ny batch, för det är lätt att misslyckas. Makroner tar tid, så räkna med några timmars arbete. Det är visserligen värt allt stök när man är klar, för de är verkligen ljuvliga. När det gäller ugnstemperatur så har jag lärt mig att det varierar från ugn till ugn, min ugn bör bli perfekt på 125grader, medan recepten jag tittat på varierat mellan 93 och 150. Prova dig fram alltså. Och det här med att få till bra färg på bakverken... om du ska ha rejäl färg på dem kan det vara bra att ha i färgen sist och dessutom använda lite extra florsocker eller mandel i smeten så den blir kraftigare, de flyter lätt ut och blir tunna annars. Ehm, ja, å gör dem inte för stora. En smet räcker till 30 delar (alltså 15 makroner) men jag har gjort dubbelt, en av varje färg, och fick nog inte ihop mer än 15 makroner ändå.
Nåja, glöm inte att njuta rejält av dem, för det är du värd när du väl får ihop dem.

Pumpapajskryddade Makroner, 15 st
2 äggvitor
60 gram skållad mandel (jag använde mandelspån och det funkade jättebra)
2 dl florsocker
2 msk strösocker
hushållsfärg (gul)

Häll upp två äggvitor i ett glas och ställ i kylen, helst 12 timmar innan du ska göra makronerna, och var jättenoga med att ingen äggula kommer med.
Ställ in ugnen på 125 grader. Börja sedan med att mala mandel i en mixer, stavmixer eller liknande storlek funkar perfekt. Ha i florsockret i mixern och kör runt tills mandel och socker är bra blandat. Sikta ned på en bakplåt och ställ i ugnen 5 minuter. Låt svalna (det går snabbt).
Vispa äggvitorna till hårt skum (maräng) och häll på strösockret lite i taget under vispningen. När du kan göra toppar i äggvitan som inte böjer sig så räcker det, men gör marängtestet och försökra dig om att du kan vända bunken upp-o-ned för att vara helt säker. Nu blandar du i färgen, om du inte ska ha i för mycket, för det kan få smeten att bli rinnig.
Vänd ned de torra ingredienserna (sikta gärna en gång till) tills du har en jämn smet. Nu kan du testa smetens kvalitet genom att ta en sked och lägga ut lite smet på bakplåtspappret med. Om smeten flyter ut snabbt kan du hälla i lite mer florsocker i smeten. Om den inte flyter ut alls kan du bara röra runt lite till i smeten och sen prova igen. För att vara perfekt ska den flyta ut långsamt.
Nu är det dags att lägga upp smeten på bakplåtspapper, gör detta med en sprits. Du ska spritsa ut i storleken av en femkrona, inte större! Blir de större är det inte säkert att de håller utan spricker eller blir ojämnt gräddade. Det får lagom plats med 30 st på en plåt.
Nu ska makronerna vila i minst en timme för att ytan ska torka lite.
När de stått tiden ut ska de gräddas i ca 15 minuter (men det kan ta mer eller mindre tid). Du kan känna försiktigt på dem med fingertoppen när du tror de börjar bli klara, de ska vara fasta och inte dallra.
När du tar ut dem ur ugnen ska du ta dem från bakplåtspappret så snabbt som möjligt. Ett tips jag hittade var att hälla ett tunnt lager med vatten mellan plåt och papper för att på så sätt få hjälp av vattenångan att lossa dem. använd sedan något tunnt för att få bort dem, ex en stekspade eller osthyvel.
Låt makronerna svalna innan du brer på smörkrämen. Jag använde sprits även till smörkrämen och det fungerade jättebra.
Fyll makronerna genom att spritsa på smörkräm på ena delen och försiktigt lägga på en annan del (som en hatt).
Låt stå i kylen ett tag innan du smakar, så smörkrämen stelnar ordentligt.

Smörkräm
100 gram smör
1,5 dl florsocker
1-2 droppar vaniljarom
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,25 tsk malda nejlikor
hushållsfärg

Låt smöret stå framme och mjukna en stund innan användning.
Vispa smör och florsocker med elvisp.
Tillsätt arom, kryddor och färg, och vispa tills du har en mjuk kräm.
Till dessa använde jag gul och röd färg för att få till en orange kräm som ska likna mittendelen av candy corn.

Jaha, det här var mina tips på makroner... det kanske kommer fler och snyggare när jag blivit bättre på dem. Men tänk på att det är smaken som räknas, inte utseendet.


Pumpapajsmakande Makroner med färger från candy corn



Amerikanskt halloween-godis

Jag har alltid undrat vad detta "candy corn" är som nämns i amerikanska filmer, så igår fick jag för mig att googla det. Det verkade vara en typ av godis som ska smaka ungefär som kola-bönor och ha lite roliga färger. Jag tyckte de verkade goda, och fina, så jag försökte hitta nånstanns i Sverige man kan få tag i dem. Jag misslyckades fatalt. Det verkar som att svenskar inte upptäckt denna delikatess ännu. Men så såg jag i ett blogginlägg att man kan göra egen, och efter en stunds googlande hade jag hittat ett otal recept och beskrivningar på hur man gör, och dessutom översatt ingredienslistan till svenska. Så, nu finns det här ett svenskt recept på hemgjord candy corn, och gissa om det är gott... och sött!

Receptet är en liten blandning mellan olika recept, eftersom jag var tvungen att få till med svenska ingredienser, det var inte helt enkelt att få tag i det som behövdes. Här finns en amerikansk version, ungefär samma som nedan, men hennes andra kreationer är så otroligt härliga, så snälla titta in!!

Candy Corn, ca 500 gram

ca 2 dl Agave sirap eller majssirap (om man inte hittar det kan man ta lönnsirap och i sista hand ljus sirap).
2,4 dl strösocker
75 gram saltat smör
1 tsk vaniljextrakt/vaniljarom
5,5 dl florsocker
3/4 dl majsstärkelse
en nypa salt
gul och röd hushållsfärg

Sikta ned florsocker och majsstärkelse i en bunke, och blanda med salt.
Ta en gryta och blanda sirap, strösocker, smör och vanilj. Koka upp under omrörning och låt koka 4 minuter, rör om emellanåt. Koka inte för länge, för då är det svårt att få ihop degen sen.
Ta av grytan från värmen och rör i de torra ingredienserna.
Låt svalna i grytan tills degen går att arbeta med ca 20-30 minuter.
Ta upp degen på ett bakbord eller på ett smörpapper eller dyl. Dela den på tre delar och arbeta delarna smidiga. Ta en del i taget och jobba in hushållsfärg, det går åt ganska mycket för att få ordentlig färg på godisarna. använd gärna handskar om du vill slippa färg på hela händerna. Ett tips är att börja med den gula, eftersom det inte gör något om du har färg kvar på händerna när du ska göra den orangea då.
När all deg är färgad tar du ca 1/4 av varje färg, rullar ut till långa ormar (gärna riktigt tunna). Lägg ormarna bredvid varandra (traditionell candy corn är i ordningen vit, orange, gul) och tryck ihop dem lite. Kavla mycket lätt över degen för att de ska fästa ännu bättre i varandra.
Skär triangal och tryck till dem lite med händerna, det blir varannan med gul spets och varannan med vit.
Placera svalt i minst 20 minuter, gärna någon timme, innan du lägger dem i burk med papper mellan så de inte kladdar ihop.




Happy Halloween peeps!!



RSS 2.0