Amerikanskt halloween-godis

Jag har alltid undrat vad detta "candy corn" är som nämns i amerikanska filmer, så igår fick jag för mig att googla det. Det verkade vara en typ av godis som ska smaka ungefär som kola-bönor och ha lite roliga färger. Jag tyckte de verkade goda, och fina, så jag försökte hitta nånstanns i Sverige man kan få tag i dem. Jag misslyckades fatalt. Det verkar som att svenskar inte upptäckt denna delikatess ännu. Men så såg jag i ett blogginlägg att man kan göra egen, och efter en stunds googlande hade jag hittat ett otal recept och beskrivningar på hur man gör, och dessutom översatt ingredienslistan till svenska. Så, nu finns det här ett svenskt recept på hemgjord candy corn, och gissa om det är gott... och sött!

Receptet är en liten blandning mellan olika recept, eftersom jag var tvungen att få till med svenska ingredienser, det var inte helt enkelt att få tag i det som behövdes. Här finns en amerikansk version, ungefär samma som nedan, men hennes andra kreationer är så otroligt härliga, så snälla titta in!!

Candy Corn, ca 500 gram

ca 2 dl Agave sirap eller majssirap (om man inte hittar det kan man ta lönnsirap och i sista hand ljus sirap).
2,4 dl strösocker
75 gram saltat smör
1 tsk vaniljextrakt/vaniljarom
5,5 dl florsocker
3/4 dl majsstärkelse
en nypa salt
gul och röd hushållsfärg

Sikta ned florsocker och majsstärkelse i en bunke, och blanda med salt.
Ta en gryta och blanda sirap, strösocker, smör och vanilj. Koka upp under omrörning och låt koka 4 minuter, rör om emellanåt. Koka inte för länge, för då är det svårt att få ihop degen sen.
Ta av grytan från värmen och rör i de torra ingredienserna.
Låt svalna i grytan tills degen går att arbeta med ca 20-30 minuter.
Ta upp degen på ett bakbord eller på ett smörpapper eller dyl. Dela den på tre delar och arbeta delarna smidiga. Ta en del i taget och jobba in hushållsfärg, det går åt ganska mycket för att få ordentlig färg på godisarna. använd gärna handskar om du vill slippa färg på hela händerna. Ett tips är att börja med den gula, eftersom det inte gör något om du har färg kvar på händerna när du ska göra den orangea då.
När all deg är färgad tar du ca 1/4 av varje färg, rullar ut till långa ormar (gärna riktigt tunna). Lägg ormarna bredvid varandra (traditionell candy corn är i ordningen vit, orange, gul) och tryck ihop dem lite. Kavla mycket lätt över degen för att de ska fästa ännu bättre i varandra.
Skär triangal och tryck till dem lite med händerna, det blir varannan med gul spets och varannan med vit.
Placera svalt i minst 20 minuter, gärna någon timme, innan du lägger dem i burk med papper mellan så de inte kladdar ihop.




Happy Halloween peeps!!



Kommentarer
Postat av: Sebastian

Du kan hitta candy corn hos www.usagodis.se

2011-12-17 @ 22:46:30
URL: http://www.usagodis.se
Postat av: helen

äääh, är väl mycket roligare att göra själv.
jag ska absolut testa detta receptet snart, tack för receptet :)

2012-08-19 @ 18:08:47
Postat av: Saga

Är det OK om jag lägger in detta på matklubben, men skriver att det var du som gjorde receptet? Jag blev väldigt glad att receptet finns, för jag har letat så mycket efter ett.

2012-10-02 @ 17:48:14
URL: http://sagasfoton.blogspot.se
Postat av: Beatrice

@Saga
Visst är det ok för mig :)

2012-10-30 @ 10:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0