Toast Skagen

Påsken har kommit och gått, med mycket godis, fika och otroligt god mat. Jag stod för den traditionella påskmiddagen med lammstek i år. Jag ville dock ha en förrätt till, och alla jag frågade sa "toast skagen", men det kändes lite tråkigt. Nåja, här är i alla fall min egen version på en klassisk rätt.

Toast Skagen 6 port

1 burk skalade räkor i lag (tror det är ungefär 250 gram)
1 burk kräftstjärtar i lag (samma storlek på burken)
1 liten rödlök
1-2 msk citronsaft
1 knippe dill
2 dl creme fraiche
6 skivor rökt lax
Ciabatta skuret på 12 st skivor, ca 1,5-2 cm tjocka.
4-5 vitlöksklyftor
½ dl olivolja
flingsalt
oregano
timjan
basilika
salt
svartpeppar

Börja med brödet så det kommer in i ugnen.
Sätt ugnen på 200 grader. 
Skala vitlök och dela till halvor.
Lägg bröd och vitlök i en långpanna eller ugnsfast form.
Häll över olivolja.
Strö över flingsalt, oregano, timjan och basilika. Använd helst färska kryddor, men torkade funkar med.
Gnid in kryddor, vitlök och olja i bröden.
Ställ in i ugnen tills de har fin färg, ca 10 minuter.

Häll av lagen från räkor och kräftstjärtar, och häll skaldjuren i en bunke.
Finhacka löken och blanda ned i bunken.
Ta undan dill till dekorationen och klipp ner resten i skaldjursblandningen.
Häll över citronsaft och blanda runt.
Lägg ungefär en fjärdedel av blandningen i en annan skål.
Blanda ned creme fraiche i den stora bunken, smaka av med salt och peppar.
Klä serveringsskålar med varsin laxskiva.
Häll upp creme fraiche-röran i serveringsskålarna.
Fördela skaldjursblandningen du har kvar på toppen av skålarna, och avsluta med en dillkvist (eller ett basilikablad som jag gjorde).
Lägg brödbitar vid sidan om och strö på lite flingsalt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0