Höstpyssel

Ja då börjar det lida mot höst, och trädgården är full av ätbara saker. I dagarna har jag plockat av frön från dillen, blir jättebra utsäde till nästa år, och gott att ha i hembakat bröd (recept på det kommer senare). Primärt just nu i min trädgård är de sista rabarberna, nypon och betor, både röda och gula. I år har jag gjort något som jag inte provat förr, nämligen nyponsoppa, gott och nyttigt är det och den går jättebra att frysa in.

Nyponsoppa ca 1,3 liter

6-7 dl färska nypon
1,3 liter vatten
1,25 dl socker
1,5 msk potatismjöl

Rensa bort blomfnas från nyponen och lägg bären i en gryta. Häll på vattnet och koka ca 10-15 minuter. Rör om och krossa gärna bären med en slev under kokningen. Häll vätska och bär i en sil över en bunke och passera/sila bären. Släng skräpet som blir och häll över soppan i en gryta (var noga med att få med all "puré" som finns på undersidan av silen. Blanda i socker och potatismjöl (blanda potatismjöl med lite av vätskan för sig och häll i grytan och rör om). Låt koka upp och servera med glass eller bara som den är.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0