Varm höstsallad

Ja, nu är det verkligen höst. Träden börjar ändra färg och varje helg är det grönsaksmarknad på torget. Min absoluta favorit så här års är kokade majskolvar med smör och salt.... nej nu ljög jag. Kokta betor (röda, polka eller gula) vända i smör och massor av vitlök är absoluta favoriten. Sist jag skulle göra det hade jag dock missbedömt mängden vitlök, så där stod jag med två vitlökslyftor sitället för fem *suck*. En blick in i kylskåpet sa mig att det fick bli nåt nytt, så här kommer min nykomponerade höstsallad för alla grönsaksälskare där ute ;)

Varm höstsallad (2-4 port)

4 polkabetor (funkar med vilka betor som helst)
2 morötter
1 äppelzucchini (funkar säkert med vanlig zucchini med)
2 vitlöksklyftor
½ röd chilifrukt
25-50 gram smör till stekningen
salt

Skala och skär betorna i mindre bitar, och koka dem sen. Medan de kokar kan du skala morötterna och hacka dem hyfsat fint, samt kärna ur och hacka zucchinin (jag lät skalet sitta kvar för att få lite mer tuggmotstånd). Hacka även chilin fint.
När betorna kokat klart kan du hälla av vattnet och ställa dem på plattan igen. Klicka i rejält med smör och häll i morötter, zucchini och chili. Rör runt ordentligt. Om du vill kan du nu flytta över till en stekpanna, det blir lättare att få lite yta och grönsakerna kokar inte. Pressa över vitlöken och salta ordentligt. När morötterna är lagom mjuka är det klart att hälla upp, men tänk på att låta dem ha lite tuggmotstånd kvar.
Nu är det bara att äta och njuta. Jag serverade med en hackad avokado och risbiffar (se recept nedan), det blev en härligt varm kombination i höstrusket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0