Söndagsbrunch

Idag skiner solen och det gjorde promenaden till affären lättare. Vi har nämligen som regel att äta brunch på söndagar, just för att vi gärna vill sova lite längre än vanligt (eller jag iaf). Så jag ger barnen varsin frukt direkt på morgon och sen får de leka eller titta på barnprogram tills jag orkar göra brunch. Idag hade vi dock dåligt med mat hemma, så det blev en promenad i vårsolen till affären först.
En brunch är egentligen ett förträffligt sätt att umgås med sin familj och sina vänner, man kan trippa runt i myskläder utan att nån egentligen bryr sig och om vädret tillåter kan man ta en långpromenad efter man ätit. Perfekt söndagstllvaro med andra ord.
Vad har man då till brunch? Vad man vill, men det ska vara mycket och mättande. Jag är förespråkare för allt som är hyfsat enkelt; kalkonbacon, färdiga plättar, färdig raggmunk, äggröra, grillad kyckling, massor av grönsaker, man kan ta vad man vill och en bra idé kan vara att använda sig av rester från veckan. För mig är de viktigaste ingredienserna äggröra, apelsinjuice och kaffe, sen går vad som helst bra.
Som exempel kan jag berätta hur vår brunch såg ut idag, det var äggröra, juice, kaffe, mackor med rökt kalkon, plättar med sylt och grädde (naturligtvis färdigköpta, det kan man ha i frysen och plocka fram när man är sugen) och stekta köttbullar.
Förra gången var det raggmunk, kalkonbcon, äggröra juice, kaffe och massa goda mackor.
Så, gör din familj och/eller vänner glada och ställ till med brunch nästa helg ;) Det är alltid uppskattat.

Äggröra 4 port

6 ägg
2 msk matgrädde
valfri kryddning (gärna gott om salt)

Vispa äggen och grädden väl. Häll i en varm stekpanna och rör runt HELA TIDEN (träslev och teflonpanna rekommenderas), tills du har en gryning massa utan för mycket vätska kvar. Då kan du krydda och servera.


Ha nu en underbar vårdag allihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0