Rosa kycklingmedaljonger

Ja ja, jag erkänner, det borde ha stått "kycklingköttbullar" men jag kan verklige inte få dem runda. Mina barn är inte helt förtjusta i varma grönsaker, men om man smyger ner dem i maten, finfördelat, så funkar det ypperligt. Att det sen blir rosa mat är mina gullungar överlyckliga över, det är ju mat för prinsessor då.
Nåja, oavsett om det är bullar eller medaljonger så är de riktigt smaskigt saftiga eftersom de tär mycket grönsaker i.

Rosa kycklingmedaljonger (8 port)

3,5 dl vatten
8 msk ströbröd
2 ägg
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 liten rödbeta
1 morot
1 gul lök
2 klyftor vitlök
800 g kycklingfärs
margarin till stekningen

Blanda vatten, ströbröd, salt och peppar. Låt smeten svälla i ca 15 minuter. Finriv morot, rödbeta och vitlök. Riv den gula löken lite grövre. Blanda ner grönsaker och ägg i smeten. Till sist blandar du ner färsen och rör runt tills du har en jämn smet. Forma till medaljonger eller bullar, vilket du helst vill ha. Större biffar funkar också. Stek i uppvärmd stekpanna på medelhög värme.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0