Risbiffar

Den här rätten vet jag inte ens var den kommer ifrån, men den står i mitt block så det är väl som vanligt ett recept jag hittat och modifierat så det passar mig. Den här rätten tar lite längre tid än vad ajg brukar lägga ner på matlagningen, så man kan gott göra dubbel sats och frysa in om man inte orkar göra det så ofta, för biffarna är otroligt goda och ganska så nyttiga. kryddningen kan man naturligtvis variera lite som man vill, men man ska tänka på att det krävs rätt mycket för att få smak på de här biffarna, så ös på lite extra (eller låt bli om du har barn som är kinkiga på kryddning).


Risbiffar ca 8 st

8 dl grönsaksbuljong
1 liten lök
2½ dl avorioris
150 g färska champinjoner
ca 50g riven parmesanost
2-3 klyftor vitlök
1 färsk chilifrukt/spansk peppar
salt
svartpeppar
smör och olja till stekningen

finhacka lök, vitlök, svamp och chili (kom ihåg att tvätta händerna dirket efter). Stek löken mjuk i en gryta. Tillsätt riset och stek i 2 minuter. Vänd ner svamp, chili, vitlök, salt och peppar. Tillsätt buljong, lite i taget (ca 2 dl varje gång). När riset kokat ihop och vätskan är borta kan du vända ner osten och låta det hela svalna en stund.
Forma biffar och lägg i en smord ungsfast form. Grädda i ugnen på ca 225 grader tills de fått fin färg och är genomvarma.
Servera med en god sallad.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0