Pasta Tacchino

ja jag var bara tvungen att styla till titeln lite ;) Egentligen är det så enkelt att det är en carbonara fast med kalkonbacon istället för vanligt bacon. Smalare och godare, och bra för oss semi-vegetarianer som inte äter fyrfotadjur. Är man helt vegetarian så kan man använda skivade och stekta champinjoner istället för kalkon.
Eftersom jag har barn att tänka på så brukar jag vara försiktig med salt och peppar. En sån här sås behöver inte saltas eftersom baconet är ordentligt salt, svartpeppar brukar jag ställa på bordet så kan var och en ta så mycket han/hon själv vill ha. Att föredra är naturligtvis en pepparkvarn så pepparn får ordentlig smak.
Barnen brukar gilla den här rätten, använder man dessutom spagetthi så tycker de det är roligt att äta med. Glöm inte att färglägga tallriken med grönsaker i olika färger.

Pasta Tacchino 3-4 port (snarare 3 om man räknar vuxenportioner)

Pasta (kolla på paketet hur mycket det ska vara)
1 pkt kalkonbacon
1 msk smör
2 msk siktat dinkelmjöl (funkar lika bra med vanligt vetemjöl)
2,5 dl matgrädde
1,5 dl vatten
vitpeppar
svartpeppar

Koka pastan i rikligt med vatten och gärna en buljongtärning.
Medan pastan blir klar smälter du smöret i en gryta och vispar sen i mjölet. Fyll på med grädde och vatten, och låt såsen koka upp. Klipp baconet i bitar rakt ner i såsen. Smaksätt med vitpeppar och lite svartpeppar. Smaka av och låt såsen puttra tills pastan är klar.
Servera med massor av goda grönsaker och svartpeppar.


Pasta Tacchino

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0