Mammas kardemumsiga pannkakor

Jaha, så var det torsdag, och som "äkta" svensk så ska jag steka pannkakor idag... för det gör man på torsdagar... särskilt om barnen inte ätit det på dagis eller i skolan. Jag tänker påpeka redan nu att jag i så lång utsträckning som möjligt använder ekologiska matvaror, för att slippa ladda våra kroppar med gifter. Visserligen blir det lite dyrare, men jag tror det lönar sig i längden. Pannkakor ska ju traditionellt serveras med grädde och sylt, men rivet äpple eller skivad banan funkar ypperligt istället för sylt. Grädden vill jag ha kvar eftersom det är viktigt att få i sig en del fett, och det blir inte så mycket av den varan i pannkakorna (använd en teflon/non-stick stekpanna när du gör dem).

Mammas kardemumsiga pannkakor ca 10st

3 ägg
6 dl lättmjölk eller vatten
1,25 dl grahamsmjöl
1,25 dl siktat dinkelmjöl (eller vetemjöl)
1 tsk salt
2 tsk honung
1 msk matolja
1 tsk bakpulver
2-4 tsk kardemumma

Vispa ägg och hälften av mjölken i en bunke. Häll i mjölsorterna och vispa till en jämn smet. Blanda i salt, olja, honung, bakpulver och kardemumma. Avsluta med resterande mjöl och vispa ordentligt så inga klumpar finns kvar.
Låt smeten stå svalt i minst 30 minuter (helst 1-1½ timme).
Stek pannkakorna i en väl uppvärmd stekpanna (jag brukar använda en liten klick smör för att de ska få den rätta färgen).


pannkakor

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0