En man i min frys

Jag fick en julklapp i december som dröjde sig kvar lite hos mig, det var en Herman. Nej, inte mannen i byrålådan utan en surdeg, som är som ett kedjebrev ungefär. Man tar hand om den, rör om varje dag, matar den vissa dagar och på nionde dagaen delar man den i fem delar, ger bort fyra och behåller nr fem. På dag tio bakar man en kaka (receptet följde med). Kakan blev jättegod, men nu har jag ingen Herman kvar. Å de jag gav bort till är också klara med sina, trodde jag. Så jag skickade upp en förfrågan på Facebook om det var nån som hade en. Det resulterade i ett recept på en filmjölkslimpa och att jag till helgen får en fryst (!) Herman. Men hela grejen med surdeg fascinerar mig, att man kan få vissa ingredienser att börja jäsa utan något som helst jäsmedel och sedan baka på det är bara för bra. Så jag letade reda på ett recept på surdeg, och satte fart. Sist jag provade att göra en egen så dog den efter två dar, men inte nu. Jag lyckades hålla liv i den såpass att jag hann baka en plåt morotsbröd och två rågbröd av den. Sen dog den. Jag är uppenbarligen inte gjord för att göra surdeg, men jag får väl prova några gånger till så kanske det ger sig. Brödet blev iaf gott ;)

Surdeg på vete, grundrecept

200 gram vatten, fingervarmt
200 gram vetemjöl
100 gram rivet äpple

Dag 1: Blanda ingredienserna i en bunke, och låt stå med lock (ej för tätt) på en varm plats, ex ovanför kylskåp. Lagom temp är 23-30 grader.

Dag 2: Rör om

Dag 3: Rör om

Dag 4: Dags att mata. Fyll på med ytterligare 200 gram mjöl och 200 gram vatten. Rör om ordentligt, och låt stå på samma plats som tidigare.

Dag 5: Dags att baka, eller ställa i kyl/frys för inväntan av bakning.

Man KAN frysa en surdeg, jag återkommer med instruktioner om upptining när jag själv vet hur man gör ;) Om man har den i kylen så ska den stå i en glasburk med lock, och matas var 5:e dag ungefär. Då häller man ur en del av surdegen och fyller på med mjöl och vatten enligt ovan.
När surdegen sen ska användas så tar man fram den natten innan så den hinner vakna till och börja bubbla innan bakningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0