Julfavoriter

Jaha, nu kommer mer julrecept... Det är lika bra att jag erkänner det, jag älskar julen! Här kommer två av mina favoritrecept, kanellöv och wienernougat.

Kanellöven är för mig en doft (och smak) från svunna tider. Jag minns faktiskt inte vem det var som bakade dem när jag var liten, kan ha varit farmor, kan ha varit moster eller, ja, jag minns faktiskt inte. Det jag i alla fall minns är intrycket, den subtila kanelen, den spröda botten och de pärlsockret som ligger som snöflingor ovanpå. Nu när jag själv blivit vuxen och fick veta att receptet faktiskt fanns tänkte jag att de här kakorna var klart givna till jul. Två problem dock; receptet var minst sagt kryptiskt och moster bara skrattade och önskade lycka till med att få kakorna så tunna som de ska vara. Inte hindrade det mig, inte. Efter lite klurande och provande hade jag så en deg och började kavla. Första plåten blev god, men på tok för tjocka kakor. Men allteftersom jag jobbade mig igenom degen så blev de bättre och bättre.

Kanellöv (ganska många)

drygt 4 dl (250 gram) vetemjöl
drygt 1 dl (100 gram) socker
2 tsk hjorthornssalt
100 gram smör/margarin
1 ägg + 1 ägg till pensling
1 kanelstång, malen tillsammans med lite strösocker
pärlsocker

  • Börja med att mala kanelen. Det går att göra i en mortel men det tar tid och är jobbigt. Dock gör det inget om de tär lite grovmalda bitar kvar, det är bara att sila bort dem innan man använder kanelen. Vill man så kan man använda färdigmalen kanel, men jag tycke rinte att det blir riktigt samma smak.
  • Häll upp vetemjölet, sockret och hjorthornssaltet på ett bakbord, och blanda noga.
  • Tillsätt smöret i små bitar och blanda samman ordentligt (det håller inte riktigt ihop).
  • Tillsätt ägget och arbeta degen tills den är smidig.
  • När du ska baka ut degen så gör det på ett bakplåtspapper på en plåt. Lägg ett bakplåtspapper ovanpå degen för att den inte ska gå sönder eller fastna på kaveln. Kavla den så tunnt det går, och sen lite till. Det är lätt att tro att den går sönder tidigare än vad den faktiskt gör. Lyft av det övre pappret och ta ut med bakformar/pepparkaksformar och plocka bort degen som blir över runt kakorna.
  • Pensla kakorna tunnt med uppvispat ägg, strö på malen kanel och lite strösocker.
  • grädda ca 6-8 minuter i 175 grader i mitten av ugnen. Håll koll på kakorna för de ska bara få lite, lite färg i kanterna (eller i 14 dagar som det stod i orginalreceptet).




Wienernougat (en plåt, eller halv)

Det här är ett av de enklaste recepten på godis som finns, och lika gott som enkelt.

100 gram mandelspån
250 gram nougat (typ odense)
200 gram mörk choklad

  • rosta mandelspånen i en torr stekpanna.
  • smält choklad och nougat, endera över vattenbad eller direkt i grytan på svag värme.
  • häll mandelspånen i smeten
  • rör om och häll upp i en liten långpanna, eller gör dubbelsmet och häll i en vanlig långpanna.
  • Låt svalna (jag brukar ställa ut plåten med en handduk över, på uteplatsen)
  • skär upp i önskade bitar när smeten stelnat.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0